עמוד הבית  |   אודות  |   ארכיון  |   ואלה תולדות  |   פולקלור ומנהגים  |   מוזיאון  |   מודעות  |   פורום  |   צ'אט  |   סקר  |   חדשות  |   עיתון  |   מועדון  |   צור קשר   

אישור  חיפוש

גרסא להדפסה חודש ניסן במעגל השנה פולקלור ומנהגים
ערב הבסיסה

מנהג יהדות לוב לקיים את ערב הבסיסה והוא ערב ראש חודש ניסן

מחבר/מבצע:   יעקב אבטא
פורסם ב:   עאדא מס' 93
תאריך:   07/04/2005

מנהג יהדות לוב לקיים את ערב הבסיסה והוא ערב ראש חודש ניסןחודש ניסן נקבע ראש-חודשים, כי הוא חודש הגאולה בו יצאו אבותינו ממצרים, אמנם האנושות נולדה בחודש תשרי אבל ערך הגאולה עולה על ערך היצירה, משום כך נבחר ניסן להיות הראשון לחודשי השנה, והחל בו מונים - לפי התורה - את שאר החודשים, ומכאן ההתייחסות לראש חודש ניסן כמו לראש השנה, בו אנו אוכלים דברים מתוקים ומאחלים כל טוב.
חודש ניסן נקרא גם חודש האביב, והשם אביב מציין את עונת השנה, בה מבשילה התבואה, שם זה גם מרמז על היותו הראשון למניין חודשי השנה : אביב - אב י"ב, כלומר, אב לשנים-עשר חודשי השנה. השם ניסן מזכיר בצלצולו את השם ניצן - ואכן, בחודש זה "הניצנים נראו בארץ, עת הזמיר הגיע, וקול התור נשמע בארצנו".
לחץ על התמונה כדי להגדיל אותה
חודש ניסן, המציין את נס יציאת מצרים, חדר למסורת כחודש גאולת ישראל בעתיד - כמו גאולתו בעבר. הנביא מיכה מבטיח 'כימי צאתך מארץ מצרים, אראנו נפלאות', ומפסוק זה למדו חז"ל, כי סגולה מוטבעת בחותמו של חודש ניסן גם לגאולה עתידית. מכאן מובנים גם דברי חז"ל: "בניסן נגאלו אבותינו ממצרים, ובניסן עתידים הם להיגאל".
 
הבסיסה, מקובל להניח שהיא באה לסמל את ביסוס המשכן, כי בראש חודש ניסן הסתיימה מלאכת הקמתו של המשכן. מראיה הוא אכן דומה לחומר בניה, ואנו מאחלים בערב רו"ח ניסן שיבנה בית המקדש לתפארת בעיה"ק ירושלים במהרה בימינו אכי"ר.
 
הרכב  ק"ג בסיסה (עפ"י מירשם שקבלתי מידידי מר שלום חכמון - צאצא למשפחה לובית שורשית, אבל ידועים גם מרשמים קצת שונים) הוא :
400 גר' חיטה, 200 גר' שעורה, 150 גר' כוסברה, 150 גר' שומר (כמון מתוק - אניס), 100 גר' כמון רקיק (יאנסו). קולים כל מרכיב בנפרד, ואח"כ טוחנים את הכל ביחד דק. לבסיסה מוסיפים סוכר, אגוזים ואגוזי מלך, שקדים וכל המרבה הרי זה משובח, שכולם מסמלים ברכות מתוקות ומזל טוב. מוסיפים כמו"כ להשלמת שבעת המינים : גפן (צימוקים),  תאנים, תמרים, רימונים (נהוג לשמרם בהקפאה מראש השנה) ושמן זית.  אפשר להוסיף גם דרז'ה שקדים - 'קונפטי' באיטלקית, לאיחולי שמחות שיהיו באותה שנה.
שמים את התרכובת בקערה יפה, ומניחים בתוכה את מפתחות הבית/העסק ואת טבעות הנישואין, סגולה לחיים טובים ומאושרים, לפרנסה ולשלום בית. 
בערב הבסיסה, מתאחדת ומתכנסת כל המשפחה, ונוהגים לומר בשפה הלובית המקורית (ישנם כמה נוסחים ולהלן שניים מהם והכוונה היא פנייה/תפילה לה')  בעת ערבוב הבסיסה עם שמן זית במפתח ו/או בכפית ע"י כל אחד מבני המשפחה כדלהלן :
 
נוסח א'                                                           
יא פתאח, יא רזאק, יא פתאח בלא מפתאח
יא עטאי בלא מננה, תרזקנה ותרזק מננה
 
אתה הפותח, אתה המעניק, הפותח בלי מפתח,
המעניק גם אם אין אנו בעלי זכות,
הרעף עלינו מטובך ונרעיף ממנו לרבים.
 
נוסח ב'
יא פתאח בלא מפתאח יא עטאי  בלא מנה
ארזקנה ורזק מננה ורזק לעביד יכולולנה
 
הפותח בלי מפתח, המעניק ללא לאות
הוא ירעיף עלינו וירעיף מאתנו לכל
הקרובים לנו ולכל עם ישראל ונאמר אמן
 
ולוקחים תמר ומברכים "בורא פרי העץ" ואח"כ מברכים 'שהכל' (עפ"י הרב פינחס שקד שליט"א) וטועמים מהבסיסה כל בני המשפחה.
בשולחן מניחים גם את הממתקים של פורים (רצוי - אם נשאר מהם)  ואח"כ עורכים ארוחה חגיגית.
יש הנוהגים לקיים את טקס הבסיסה גם בעת חנוכת בית או עסק חדש.




מרכז אור שלום - לשימור והנחלת מורשת יהודי לוב © כל הזכויות שמורות 2002 - 2005 האתר נבנה ע"י Guru4rent בניית אתרים